مولوی و عرفان | مولوی , مولانا ,غزل 1727 دیوان شمس, تفسیر , شعر

غزل 1727 دیوان شمس
تفسیر روان ابیات مثنوی، غزلیات شمس، فیه ما فیه، سخنرانی اساتید عرفان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مولوی و عرفان و آدرس molavipoet.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان پس از تایید در سایت ما قرار می‌گیرد.






کانال تلگرام صفحه اینستاگرام
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ف. مرادبیک
تاریخ : جمعه 4 آبان 1395
نظرات


غزل شماره 1727 دیوان شمس
به غم فرو نروم ، باز سوی یار روم                                   در آن بهشت وگلستان و سبزه زار روم


وقتی ذهن ووسوسه های آن باعث زیاده خواهی ما میشه وبه آنچه که میخواهیم برسیم بدستمان نمی آید دچار گرفتگی وغصه در ما میشه وآرامشمان از بین میره
مولانا از منیت ها ووسوایس ذهنی جداشده وبه شادی در روح خود رسیده ومیگه دیگه حاضر نیستم به گذشته برگردم و میخوام غرق در شور ومستی الان باشم وبه سمت معشوقم میرم به آن عالمی که خداوند در آن است وآن همان جایگاه بهشت وسبزهزار وگلستان است .


زبرگ ریزان خزان فراق سیر شدم                                   به گلشن ابد وسرو پایدار روم

من از پاییز ذهن که در آن از دوری معشوق عذاب میکشیدم واسیر توهمات ذهنم بودم وترس از دست دادن ها در وجودم بود خسته شدم ومیخوام به سوی بهار وباغ وسبزه زار ابدی که بهشت جاودان است حرکت کنم .

من از شمار بشر نیستم ، وداع ، وداع                               به نقل ومجلس وسغراق بی شمار روم

سغراق ، کوزه سفالی ، خم شراباز ابتدا هم جنس این دنیا نبودم والان که به جدایی کامل از این دنیا رسیدم از این جهان خداحافظی کردم وبه عالم معنا متصل شدم جایی که در آن گرمی وآرامش بی شمار وجود داره واز کوزه یا سرچشمه می الست مینوشم 

نمی شکیبد ماهی زآب من چه کنم ؟                               چو آب سجده کنان سوی جویبار روم
همانطور که ماهی نمیتواند بدون آب بمواند من هم نمیتونم از این دریای وحدت دور بشم ، عرفا خودشان را ماهی وخداوند را دریای وحدت ومعرفت میداننذومعتقدند مثل ماهی زندگیشان و بسته به این دریای وحدت است .من مثل آبی که در هرجا باشه بالاخره راه خودش رو پیدا میکنه ودر رود جریان پیدا میکنه من هم تسلیم معرفت الهی هستم ودر جویبار اصالت حرکت میکنم 

به عاقبت غم عشم کشان کشان ببرد                               همان به که اکنون به اختیار روم
سرانجام غم دوری خداوند من رابه اجبار به آن جهان میبره پس چه بهتر که خودم الان رفتن را به اختیار انتخاب کنم ، مولانا به دو نوع مرگ اعتقاد دارد مرگ اجباری که برای تمام موجودات وجود دارد ومرگ اختیاری که انسان با از دست دادن منیت ها به آن دست پیدا میکند. 
زین دو هزاران من وما ، اشاره به من های زیاد در وجود انسان دارهمن از دید مادر ، من از دید پدر ، من از دید جامعه ، من خودخواه ، من حسود و...... از دید مولانا هر یک از این من ها را در وجودمان از بین ببریم آن انسان مرده وانسان جدیدی بدنیا آمده این نوع از بین رفتن ها رو من اختیاری میداند. 

زداد عشق بود کار وبار سلطانان                                         به عشقدر نروم در کدام کار روم ؟!
کار وزندگی اصلی را اولیا وسلاطین عشق الهی می دانند که با عقل وخردشان به آن پی بردند ، پس انسان اگر در درک عشق وحقیقت کوتاهی کند دیگر چه کاری میتواند انجام بدهد اگر انسان به سمت فطرت الهی حرکت نکندزندگی پوچی خواهد داشت .

شنیده ام که امیر بتان به صید شده است                              اگر چه لاغریم سوی مرغزار روم
شنیدم که حقیقت همیشه انسان را شکار میکند وخیلی بزرگتر از من اولیا وپیامبران صید آن معشوق شده وجهان را ترک کردند درسته که در آن حد اولیا نیستم ودر برابر آنها مثل پرنده ای ضعیفم ولی باز به قصد شکار شدن در سکوت ذهن فرو میرم
وبسوی عالم معنا به پرواز در میام
چو شیر عشق فرستد سگان خود به شکار                            به عشق دل به دهان سگ شکار روم
وقتی شیر حقیقت (خداوند) سگان (راهنما یی وآگاهی وخودشناسی ) یا نماینده های خداوند برای شکار کردن انسان میفرستد من آن راهنمایی ها را هر چند راه ترسناک ودردآور باشذ وسختی زیادی داشته باشذبا کمال میل به سمت آنها برای شکار میرم
اشاره به انسان های داره که آیات خداوند را میبیند ولی رویش را برروی آنها بر میگرداند چون میخواد بدنبال هوی نفس خودش برود ومیگوید من این کار رو نمی کنم
چو بر براق سعادت کنون سوار شدم                                   به سوی سنجق سلطان کامیار روم
براق ، اسب حضرت محمد ص برای رفتن به معراج
حالا که این سعادت به من دست داده تا به سوی کمال حرکت کنم من هم بسمت جایی که نشانه های خداوند در آن است میروم ودست از منیت ها میکشم
جهان عشق به زیر لوای سلطانی است                            چو از رعیت عشقم بدان دیار روم
حالاکه تمام هستی تحت اختیار خداونداست ، من با اینکه ذره ای از وجود او هستم وبنده اویم با کمال میل به سمت عالم معنا میرم
منم که در نظرم خوار گشت جان وجهان                              بدان جهان وبدان جان بی غبار روم
تمام هستی در برابر دیدگان من بی ارزش وکوچک شده ومن بدون هیچ وابستگی کاملا سبکبال به دنیا نگاه میکنم واز این عالم به سوی عالم معنا میرم
غبار تن نبود ، ماهدجان بود آنجا                                        سزد سزد که بر آن چرخ برق وار روم
در آنجا از خستگی ووجود زنگار (گرد وغبار ) بر روحم هیچ اثری نیست پس سزاوارست که با سرعت هرچه بیشتر به سمت عالم معرفت حرکت  کنم .
هرچه در آن عالم است عشق ومعرفت الهی است

اگر کلیم حلیمم بدان درخت شوم                                       وگر خلیل جلیلم در آن شرار روم
من اگر حضرت موسی باشم که به سمت درخت رفت وندای الهی رو شنید یا حضرت ابراهیم باشم که در میان شعله های آتندای الهی بهش میرسه 

خموش ! کی هلدم تشنگی این یاران ؟!                             مگر که از بر یاران، به یار غار روم  

ساکت شو !کجا میتوانم از دست وسوسه فکر ونفس نجات پیدا کنم ای دوستان ؟! مگر اینکه در کنار انسانهای عارف وبزرگ باشم 

اشاره به اینکه در هر مرتبه ای از ارادت به خالق باشی باز هم وسوسه نفس تو رو گمراه کرده پس گرده همنشین خودت رو از یاران حقیقی انتخاب کن


جوار مفخر آفاق ، شمس تبریزی                                   بهشت عدن بود ، هم در آن جوار روم
بودن در کنار شمس تبریزی ومصاحبت با او که باعث افتخار جهان هستی است رو من برای مصاحبت انتخاب کردم که راهنمای من به درک معرفت وروشنایی عالم معنا باشد .



برچسب‌ها: غزل , مولوی تفسیر , 1227 ,
مطالب مرتبط با این پست
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








با توجه به افزایش روز افزون منابع مجازی در مورد عرفان به ویژه درباره شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین مشهور به مولوی و بیان مطالب غیر کارشناسی درشبکه های مجازی، برآن شدیم تا با استفاده از سخنان اساتید مطرح عرفان و مولوی شناسان با اطمینان از صحت مطالب و منابع چکیده ای از شرح حکایات مثنوی، فیه ومافیه، ابیات دیوان شمس و فایلهای سخنرانی در این خصوص و سایر عرفا را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود